Шестте най-известни киберпробива в облака
Последен ъпдейт на 28 юни 2018 в 13:50 ч.
Съвсем наскоро Световната федерация по кеч стана жертва на пробив в сигурността, вследствие на който изтекоха лични данни на 3 милиона клиенти. Хакерите успешно са пробили системата, хоствана от облачна услуга на Amazon. Според Forbes данните съдържат адресите, етническата принадлежност, залозите и печалбите, както и други лични данни на жертвите. Случилото се е смущаващо, но и чудесен пример за последиците от подобни престъпления.
Ето кои са шестте най-големи пробива в сигурността на облака досега.
1. Microsoft
През 2010 г., вследствие на неправилно конфигуриране на услугата Business Productivity Online Suite, инцидентно се дава достъп на неупълномощени потребители на облачната услуга до контактите на други потребители. Компанията потвърждава за нерегламентирания достъп, но уверява, че проблемът е бил разрешен в рамките на два часа. Тъй като са засегнати сравнително малък брой хора, инцидентът се счита за незначителен. Случилото се е не само първият сериозен пробив в сигурността на облачните услуги, но и предвестник на онези, които ще последват.
2. Dropbox
Никой не е подозирал за истинските размери на чудовищния пробив в Dropbox, когато се е случил през 2012 г. Едва 4 години по-късно, през 2016 г., става ясно, че хакерите успяват да се сдобият с данни за достъп на 68 милиона профила . Пробивът е толкова мащабен, че файловете с данни на потребители са с обща големина цели 5 Gb! Откраднатите имейли и пароли за достъп се търгуват от хакерите в dark web срещу биткойни, когато цената им е била около 1,100 щатски долара. Вследствие на пробива Dropbox предприема масово нулиране на потребителски пароли, за да предпази клиентите си от злоупотреба с лични данни.
@darkpawH and @PyroTek3 on hacking the cloud to a huge and packed room at @defcon pic.twitter.com/zXK292dl8v
— MrShannon (@MrShannonFritz) July 27, 2017
3. Национален електорален институт на Мексико
През април 2016 г. Националният електорален институт на Мексико става жертва на атака, която разкрива регистрациите на 93 милиона избиратели. Личните данни се оказват публични вследствие на лошо конфигурирана база данни. Този пробив разкрива редица други нарушения, като например това, че институцията е съхранявала чувствителни данни на необезопасен облачен сървър на Amazon извън пределите на Мексико. На това му се казва „как да не съхраняваме лични данни, ако сме държавна институция“.
4. LinkedIn
Понякога късметът наистина може да ни изиграе лоша шега. Точно това се случва с LinkedIn, когато през 2012 г. киберпрестъпници успяват да откраднат 6 милиона потребителски пароли и да ги публикуват в руски форум. Само 4 години по-късно, през май 2016 г., втора атака води до компрометиране на данни за достъп на над 167 милиона LinkedIn профила, които хакерите пускат за продажба на черния пазар. Инцидентът става причина LinkedIn да предприемат спешни мерки по сигурността и освен смяна на компрометираните пароли, въвеждат двустепенно удостоверяване (two-factor authentication) – опция, която позволява допълнително въвеждане на ПИН код, получен чрез SMS при всяко логване в сайта.
5. Apple iCloud
Няма да сгрешим, ако наречем пробива в Apple iCloud най-скандалния по рода си, защото този път не става дума за някакви си милиони обикновени потребители, а за известни личности. Личните снимки на Дженифър Лорънс и други публични личности, съхранявани в облака, стават достъпни за хакерите. Първоначално се смята, че причината е масово хакване на телефони, но впоследствие се оказва, че е била компрометирана услугата iCloud, използвана от звездите за съхранение на личните им архиви. В отговор на атаката Apple подканва потребителите да сменят паролите си с по-сигурни, както и да активират известия в случай, че се установи съмнителна активност в профилите им.
6. Yahoo
Съвременните уеб гиганти базират услугите си почти изцяло върху облачна инфраструктура. Това включва и Интернет мастодонтът Yahoo, който сам се оказва жертва на киберпробив. На компанията са й нужни близо 3 години, за да се справи с пораженията от атаката, случила се през 2013 г., и едва в края на 2016-а, разкрива детайли за мащаба й. Компрометирани са близо 1 милиард потребителски профила, което включва електронните адреси, имената, рождените дати и тайните отговори на въпросите за възстановяване на парола. Това се счита за най-мащабният киберпробив в историята, което си е сериозен рекорд, особено предвид че месеци преди това, от същата компания изтичат данните на други 500 милиона профила.
В бизнес средите няма съмнение, че облачните услуги имат както предимства, така и недостатъци. Но изводите от тези мащабни атаки са, че облакът може да разкрие целия си потенциал само, ако сигурността му се развива паралелно с все по-голямата му популярност.
Прочетете повече: Колко безопасни са публичните облаци за съхранение на бизнес информация?