Cybersec NewsКибератакиПолезни съвети

Как работи бизнесът „телефонни измами“

В Индия се заформя нова индустрия – скам кол центрове. Или много хора, чиято цел е да заблудят неподозиращи потребители по телефона и да откраднат личните им данни

Последен ъпдейт на 28 юни 2018 в 01:27 ч.

„Здравейте, казвам се Димитър и съм от екипа на вашата (поставете чието име пожелаете тук). Обаждам се, за да получа мнението Ви за услугите ни. Ще съм благодарен, ако отделите няколко минути, за да сме ви максимално полезни. Може ли да помоля да започнем със сверяване на личните ви данни в системата ни?“

Това не е измислено обаждане. То не се случва на другия край на земното кълбо, а в България. Всеки ден слушаме за това как различни хора от цялата страна стават жертва на телефонни измамници. И, ако в България все още те действат на дребно – т.е. на малки групи, които таргетират предимно пенсионери, в Индия съвсем не си поплюват.

Вижте как да се предпазите от телефонни измамници >>

В търсене на работа

Индия е (все още) втората най-гъсто населена държава в света. С население от над 1.34 млрд. души, жителите на страната са изправени пред огромен проблем – безработицата. Това е и темата на материал, публикуван в английския The Guardian, озаглавен on The scammers gaming India’s overcrowded job market (или Скамърите навлизат на пренаситения пазар на труда в Индия).

Накратко: в Индия твърде много хора кандидатстват за твърде малко работни места. Например, през 2016 г. 9 млн. души са посетили приемен изпит за 100,000 работни места в местната държавна железница – а 1.5 млн. души са кандидатствали за 1,500 места в местна държавна банка. Както се вижда – конкуренцията е жестока. И в тази ситуация на дневен ред излиза примамлива оферта: работа в кол център. Но не какъв и да е – а кол център за скам. Иначе казано, наемници на българския еквивалент на телефонните измамници – но в по-голям мащаб.

За хилядите, които започват работа в скам кол центрове в цяла Индия, да се представят за данъчни инспектори, кредитни боркери, мениджъри в Apple или производители на Viagra е работа, която представя тръпката от разбиването на шифъра на американските емоции, пише в текста си журналиста Снигда Понам.

Жертвите са виновни за една цяла индустрия

Нещо, което заслужава специално внимание е начинът на мислене на работещите в скам кол центровете. Голяма част от цитираните в статията казват, че „жертвите са си виновни“ – или заради арогантността, или заради наивността си.

Да, въпросът е философски – кой е по-виновен? Жертвата, която сама пада в капана или безсърдечният служител, който чете сценария за разговор, знаейки, че мами човека от другата страна на слушалката.

Фактите обаче говорят:

  • Заплата от около 20,000 рупии (255 EUR на месец)
  • Нощни смени
  • Само две изисквания към кандидатите: висока мотивация и добър говорим английски език

На тази оферта се хващат хиляди индийци всяка година, а резултатите според проучване на Microsoft през 2016 г. са, че двама от всеки 3 жители на САЩ стават жертва на подобна измама всяка година, а щетите за тях са 1.5 млрд. USD годишно. Около 86% от атаките са с произход Индия.

Какво представлява работата?

Основната ни цел е да създадем страх и объркване в жертвата и да представим себе си като неин доверен съветник, за да продадем продукта си.

Това описание е дело на един от работещите в подобни кол центрове. Други споделят:

Може да се стигне до заплахи и нападки, особено в случаите, в които жертвата подходи с недоверие. Например, имало е случаи за заплаха за спиране на актуализации на операционната система Windows или дори на мрежовата свързаност на компютъра.

От написаното по-горе става ясно, че скрупули няма – важна е продажбата на „продукта“, който може да струва дори до 500 USD.

Как да се предпазите

Колкото и да ви се струва дълго написаното по-долу, отделете 2-3 минути и го прочетете внимателно – защото, ако все още организираните скамъри са насочени към САЩ, не се знае колко (малко) време ще им отнеме да погледнат и към България.

Ето няколко практически съвета за разпознаване на телефонен измамник::

  • Следвайте собствения си здрав разум и недоверие към нежеланите оферти за поддръжка: реномираните уеб сайтове и марки не могат и няма да проверят системата ви за злонамерен софтуер, освен ако всъщност не сте ги помолили, както в случая на онлайн скенера на Изскачащите съобщения, които ви насочват към „помощните линии“, са наистина само средство за избягване на вече изтъркания подход на студени обаждания
  • Ако наистина имате проблем или имате съмнения относно сигурността на вашата система, свържете се с официалните номера за поддръжка, които компаниите предоставят на своите потребители чрез уебсайтовете си. Имайте предвид обаче, че телефонните измамници (като другите измамници) стигат доста далеч, за да направят така, че собствените им фалшиви сайтове да се показват максимално напред в резултатите на търсачките. Ако искате помощ от компания за сигурност, опитайте се да сте сигурни, че това е истинската компания, с която се свързвате, а не някой измамник, който твърди, че предлага помощ за продукт, с който няма законна принадлежност.
  • В крайна сметка всичко се свежда до здравословен скептицизъм: не просто добрата воля и техническата компетентност на хора и компании, които се появяват неочаквано на вашия компютър или на вашия телефон. Много от ефектите от злонамерена дейност, които повечето хора виждат днес, се основават на социалното инженерство, изкуството да се манипулира жертвата чрез психология. Има ли натиск нещо да се случи сега, веднага, в този момент – особено, когато получавате обаждане от непознат – усъмнете се в него.
  • Задачата на измамника е да ви убеди, че той знае повече за вашата система, отколкото той наистина знае или може, като подготовка да ви убеди да му позволите отдалечен достъп до нея. Нека го кажем така: той не може просто ей така да знае какво е състоянието на системата ви, освен, ако не сте му дали достъп. Иначе казано – не се хващайте на кукичката, не давайте просто така отдалечен достъп до компютъра си.

Бъдете винаги в крак с новините от света на информационната сигурност – станете наши фенове във Facebook. 

Покажи още
Back to top button