Как работи бизнесът „телефонни измами“

В Индия се заформя нова индустрия – скам кол центрове. Или много хора, чиято цел е да заблудят неподозиращи потребители по телефона и да откраднат личните им данни

Последен ъпдейт на 28 юни 2018 в 13:27 ч.

„Здравейте, казвам се Димитър и съм от екипа на вашата (поставете чието име пожелаете тук). Обаждам се, за да получа мнението Ви за услугите ни. Ще съм благодарен, ако отделите няколко минути, за да сме ви максимално полезни. Може ли да помоля да започнем със сверяване на личните ви данни в системата ни?“

Това не е измислено обаждане. То не се случва на другия край на земното кълбо, а в България. Всеки ден слушаме за това как различни хора от цялата страна стават жертва на телефонни измамници. И, ако в България все още те действат на дребно – т.е. на малки групи, които таргетират предимно пенсионери, в Индия съвсем не си поплюват.

Вижте как да се предпазите от телефонни измамници >>

В търсене на работа

Индия е (все още) втората най-гъсто населена държава в света. С население от над 1.34 млрд. души, жителите на страната са изправени пред огромен проблем – безработицата. Това е и темата на материал, публикуван в английския The Guardian, озаглавен on The scammers gaming India’s overcrowded job market (или Скамърите навлизат на пренаситения пазар на труда в Индия).

Накратко: в Индия твърде много хора кандидатстват за твърде малко работни места. Например, през 2016 г. 9 млн. души са посетили приемен изпит за 100,000 работни места в местната държавна железница – а 1.5 млн. души са кандидатствали за 1,500 места в местна държавна банка. Както се вижда – конкуренцията е жестока. И в тази ситуация на дневен ред излиза примамлива оферта: работа в кол център. Но не какъв и да е – а кол център за скам. Иначе казано, наемници на българския еквивалент на телефонните измамници – но в по-голям мащаб.

За хилядите, които започват работа в скам кол центрове в цяла Индия, да се представят за данъчни инспектори, кредитни боркери, мениджъри в Apple или производители на Viagra е работа, която представя тръпката от разбиването на шифъра на американските емоции, пише в текста си журналиста Снигда Понам.

Жертвите са виновни за една цяла индустрия

Нещо, което заслужава специално внимание е начинът на мислене на работещите в скам кол центровете. Голяма част от цитираните в статията казват, че „жертвите са си виновни“ – или заради арогантността, или заради наивността си.

Да, въпросът е философски – кой е по-виновен? Жертвата, която сама пада в капана или безсърдечният служител, който чете сценария за разговор, знаейки, че мами човека от другата страна на слушалката.

Фактите обаче говорят:

На тази оферта се хващат хиляди индийци всяка година, а резултатите според проучване на Microsoft през 2016 г. са, че двама от всеки 3 жители на САЩ стават жертва на подобна измама всяка година, а щетите за тях са 1.5 млрд. USD годишно. Около 86% от атаките са с произход Индия.

Какво представлява работата?

Основната ни цел е да създадем страх и объркване в жертвата и да представим себе си като неин доверен съветник, за да продадем продукта си.

Това описание е дело на един от работещите в подобни кол центрове. Други споделят:

Може да се стигне до заплахи и нападки, особено в случаите, в които жертвата подходи с недоверие. Например, имало е случаи за заплаха за спиране на актуализации на операционната система Windows или дори на мрежовата свързаност на компютъра.

От написаното по-горе става ясно, че скрупули няма – важна е продажбата на „продукта“, който може да струва дори до 500 USD.

Как да се предпазите

Колкото и да ви се струва дълго написаното по-долу, отделете 2-3 минути и го прочетете внимателно – защото, ако все още организираните скамъри са насочени към САЩ, не се знае колко (малко) време ще им отнеме да погледнат и към България.

Ето няколко практически съвета за разпознаване на телефонен измамник::

Бъдете винаги в крак с новините от света на информационната сигурност – станете наши фенове във Facebook. 

Exit mobile version