Франция глоби Google с 50 млн. евро за нарушения по GDPR
Това е най-голямата глоба от влизането в сила на евродирективата
Френският регулатор CNIL (Commission nationale de l’informatique et des libertés) глоби с 50 млн. евро интернет гиганта Google. Наказанието е за неспазване на евродирективата за защита на личните данни GDPR. Според CNIL американската компания не предоставя адекватна информация за начините, по които обработва лични данни при пласиране на онлайн реклами.
Рекордна глоба
Това е най-голямата глоба по GDPR, откакто евродирективата влезе в сила на 25 май 2018 г. Тя предвижда финансови наказания за компаниите, които оперират на територията на Европейския съюз и не могат да спазват правилата за защита на личните данни.
„Това е първият случай, в който CNIL налага санкция съгласно GDPR. Размерът на глобата е съобразен със степента на неспазване на основните принципи на директивата. А те са прозрачност, информираност и съгласие“, коментира френския регулатор.
Липса на прозрачност
Google не е успяла да информира потребителите за начините, по които събира данните им и ги използва за пласиране на онлайн реклама, се казва в решението. Въпреки че самата компания твърди, че получава информирано съгласие от страна на потребителите, преди да започне да използва данните им, според регулатора това не е така.
„Информацията за обработката на данни и персонализирането на рекламите е разводнена в няколко документа и не позволява на потребителя да добие представа за мащаба на процесите. Например в секция „Персонализиране на реклами“ няма как да се разбере ясно кои услуги, сайтове и приложения участват в обработката на данни (Google Search, Youtube, Google Home, Google Maps, Play Store, Google Pictures…)“, се казва в решението на френската комисия.
Предварително зададено съгласие
CNIL отчита факта, че потребителите могат да избират какви персонализирани реклами да виждат, когато си създават нов акаунт. „Това обаче не означава, че GDPR се спазва. Потребителят не само трябва да избере More Options, за да промени настройките, но и опцията за персонализация на реклами е избрана по подразбиране. Според GDPR обаче съгласието на потребителя е недвусмислено само ако той го е заявил с ясно изразено действие“, посочва френският регулатор.
GDPR предвижда глоби до 20 млн. евро или до 4% от годишния оборот на компаниите (избира се по-голямото от двете), които не спазват директивата.
През 2017 г. Google има приходи от 109.6 млрд. долара. Те формират 99% от консолидирания оборот на Alphabet, компанията-собственик на търсачката.