4 стъпки за предотвратяване на изтичане на информация
Последен ъпдейт на 28 юни 2018 в 13:52 ч.
Изтичането на данни е волно или неволно разпространяване на чувствителна информация извън организацията, която ги създава или управлява. Примерите за такива инциденти са много. За по-известните четем във вестниците, а за най-мащабните гледаме холивудски екранизации. Но преди да вземем мерки за предотвратяването на подобни случаи, трябва първо да разберем как протичат.
Кои са най-честите примери за изтичане на информация?
- Изпращане на корпоративни документи и файлове от и към лични пощенски кутии.
Публично достъпните електронни пощи като ABV, Gmail, Hotmail и Yahoo се подлагат на кибератаки далеч по-често от корпоративните. Съхранението на ключови данни в подобен тип „лични“ пощи крие сериозни рискове за информационен теч. - Пренасяне и съхраняване на чувствителна информация върху незащитени носители. Съхраняването на чувствителна информация върху преносими носители като „флашки“, външни твърди дискове и лаптопи е опасно, защото може да доведе до физическа загуба или кражба.
- Преднамерено извличане и събиране на чувствителна информация от злонамерен служител. Така нареченият „insider job” е вид саботаж, с който големите технологични и правителствени организации се сблъскват от десетилетия. В този смисъл всеки служител с достатъчно високо ниво на достъп до чувствителни данни представлява потенциален риск.
Как да предотвратим изтичането на информация?
Ако вашата организация или компания борави с чувствителни данни, има няколко сигурни начина да повишите нивото на информационна сигурност:
1. Филтрирайте изходящия трафик
Поставете лимит върху достъпните web категории. Това ще ограничи каналите на комуникация, като социални мрежи и лични имейли и ще предотврати риска от посещаване на портали със съмнителна репутация и съдържание. Подобна практика ще намали значително риска от отварянето на линкове с препратки към malware и неволно участие във фишинг кампании (giveaways, freeware).
2. Блокирайте достъпа до неодобрени от компанията cloud storage решения
Публично достъпните Google Drive и iCloud не са подходящи решения за организации, които боравят с чувствителна информация. Тяхното блокиране ще защити вътрешния документооборот и ще намали риска от кражба или саботаж.
3. Внедрете политика за криптиране на информацията и нейните носители
Регламентирайте достъпа до информация. Когато не се работи с конкретни данни, те могат да се „заключват“. В случай на нерегламентиран достъп, кражба или загуба криптираната информацията ще бъде безполезна без правилния алгоритъм и ключ за разчитането ѝ. Full Disk Encryption (FDE) е все по-срещана и лесно достъпна технология, която може да подобри нивото на информационна сигурност с минимални усилия, от конфигурационна гледна точка, и неудобства, от потребителска гледна точка.
4. Внедрете софтуер за проследяване на файлове
Системите за Data Leak Prevention (DLP) се считат за неизменен компонент в политиката за информационна сигурност на много компании по света и България не прави изключение от това правило. Организациите в сектори като финансовия, военния и правителствения, могат да внедрят софтуер за проследяване на историята на боравене с дадени документи. Подобен софтуер може да даде подробна информация за всяко отваряне на файл, изпращане на имейл, копиране и принтиране – все действия, които често остават невидими за традиционните механизми за превенция и контрол.
Всяко едно от тези решения ще повиши нивото на информационна сигурност, но нито едно от тях няма да я осигури, ако няма известна степен на интеграция между различните политики. Не разчитайте само на едно решение. Въведете няколко и ги поддържайте активни, ъпдейтнати и ясни за служителите ви.