Полезно за админи

10 нетехнически мерки, които трябва да вземете след пробив в киберсигурността

Когато напрежението след пробив се уталожи, фокусът често пада върху прилагането на технически предпазни мерки и разследването на причината. Много организации обаче пропускат огромна възможност, като не обръщат внимание на нетехническите аспекти на възстановяването. А те могат да смекчат значително последствията и да повишават устойчивостта ви.

Ето 10 важни нетехнически мерки, които трябва да вземете след пробив в сигурността.

  1. Деактивирайте временните логове и премахнете ненужните инструменти

Тази мярка е малко техническа, но е много важна! По време на инцидент консултантите и служителите ще се нуждаят от временни акаунти за достъп до мрежата. Едновременно с това в цялата ви инфраструктура може да бъдат разположени специализирани инструменти и логове. След приключване на разследването и отстраняване на проблема тези акаунти и инструменти трябва да бъдат премахнати по сигурен начин.

Ако това не бъде направено, чувствителните данни могат да бъдат изложени на опасност или векторите за достъп да останат отворени. Извършете задълбочен одит на инфраструктурата си, за да се уверите, че не са останали временни акаунти или остатъци от инструменти за реагиране на инциденти.

  1. Подсилете споразуменията за неразкриване на информация със служители и консултанти

Разследванията на пробиви често разкриват изключително чувствителна информация за уязвимостите, системите и операциите на вашата организация. Всички консултанти или служители, участващи в тези процеси, трябва да имат надеждни споразумения за неразкриване на информация.

Прегледайте съществуващите договорености и ги подсилете, когато е необходимо. Трябва да гарантирате, че чувствителните детайли за нарушението или за състоянието на сигурността ви ще останат поверителни.

  1. Наградете екипа си

Реагирането на инциденти е стресиращо, изтощително и често емоционално натоварващо. Вашите екипи по IT и киберсигурност вероятно са работили под огромен натиск, за да стабилизират ситуацията.

Признанието за техните усилия може да допринесе за повдигане на морала. Независимо дали става въпрос за бонуси, публично признание или допълнителна почивка, награждаването на екипа ви показва, че трудът му не е останал незабелязан.

Важно е също така да се грижите за хората си по време на пробив. Осигурете им храна и комфорт. Силата на една пица не може да бъде подценявана!

  1. Преоценете взаимоотношенията си с трети страни

Пробивите в сигурността често подчертава уязвимостта на взаимоотношенията ви с трети страни – партньори или доставчици.

Извършете задълбочен преглед на споразуменията си с тях, техния достъп до системите ви и практиките им за сигурност. Тази преоценка ще ви помогне да идентифицирате слабите звена и да предприемете коригиращи действия, за да сведете до минимум бъдещите рискове.

  1. Сигурно архивирайте данните за инцидента

Нарушението може да създаде огромно количество данни, включително логове, доклади и записи на комуникации. Сигурното им архивиране е от съществено значение за спазване на изискванията – правни и професионални.

Уверете се, че данните се съхраняват в сигурна среда с контролиран достъп. Този архив може да послужи и като ценен ресурс за бъдещи обучения или одити.

  1. Преглед на протоколите за комуникация

Пробивът може да е разкрил слабости във вашите вътрешни и външни комуникационни протоколи. Прегледайте начина, по който е била предадена информацията по време на инцидента. Ако се налага, усъвършенствайте процесите си за постигане на яснота и бързина.

Това включва преразглеждане на плановете за кризисна комуникация. Трябва да гарантирате, че правилната информация ще достига до точните заинтересовани страни бързо и ефективно в бъдеще.

  1. Актуализирайте обучението на служителите

Ако е настъпило нарушение, има вероятност пропуските в информираността на служителите да са изиграли важна роля. Възползвайте се от тази възможност, за да актуализирате програмите си за обучение, така че да отразяват поуките от инцидента.

Фокусирайте се върху осведомеността за фишинг, практиките за сигурни пароли и важността на докладването на подозрителни дейности. Дайте възможност на хората си да действат като първа линия на защита. Помислете за цялостна програма за повишаване на информираността. Тя трябва да съчетава онлайн, лично, геймифицирано обучение и провеждане на редовни симулации на фишинг атаки.

  1. Общувайте със заинтересованите страни

След като непосредствената криза приключи, поддържането на прозрачност със заинтересованите страни е от решаващо значение. Това включва клиенти, инвеститори и регулаторни органи. Очертайте какво се е случило, какво е направено за разрешаване на проблема и какви стъпки предприемате за предотвратяване на бъдещи проблеми.

Добре изпълнената комуникационна стратегия може да запази доверието във вас и демонстрира нагласа за отчетност.

  1. Създайте план за задържане на служителите

Нарушението често създава среда на несигурност, която може да доведе до прегаряне или текучество на служителите. Изградете план за задържане им, който ги подкрепя и успокоява.

Това може да включва консултантски услуги и възможности за професионално развитие.

  1. Направете оценка на репутацията

Възможно е репутацията на вашата организация да е пострадала заради пробива. Направете анализ, за да разберете степента на щетите и да разработите план за възстановяване на доверието.

Той трябва да включва:

  • проследяване на мнението на хората за вашата организация в социалните медии, сайтовете за ревюта, форумите и други платформи;
  • събиране на информация от служители, клиенти, партньори, инвеститори, регулаторни органи и т.н., за да разберете вътрешните и външните възприятия;
  • преглед на медийното отразяване и каналите на социалните медии, за да идентифицирате силните и слабите страни на репутацията на вашата организация.

След това обмислете провеждането на кампании, за да потвърдите отново ангажимента си към сигурността и високото ниво на обслужване.

Като се съсредоточите върху тези 10 нетехнически действия, можете да укрепите устойчивостта на организацията си, да възстановите доверието и да гарантирате, че сте по-добре подготвени за бъдещи инциденти.

Източник
Pentestpartners.com
Покажи още
Back to top button