Какво ни е интересноПолезни съвети

Никога няма да се сетите кой браузър събира най-много лични данни. (Спойлер: този, който вече е на телефона ви)

Мобилните браузъри масово събират чувствителна информация за потребителите — но Chrome се откроява като най-агресивен. Данните са от прочуването Web Browser Privacy: What Do Browsers Say When They Phone Home? на Surfshark.

Chrome е единственият, който събира финансова информация, освен всички други категории лични данни. Изследването сравнява 10 популярни браузъра на Android и iOS, включително Safari, Firefox, Brave, DuckDuckGo и Opera.

Браузърът на Google събира 20 от възможните 55 типа данни, включително данни за местоположение, контакти, здраве, финансова активност и др. Впечатление прави, че Google използва тези данни както за „персонализация на продукта“, така и за „маркетингови цели“. Safari също не изостава значително, докато DuckDuckGo и Firefox събират значително по-малко — само 5 типа данни, и то основно за анонимна диагностика.

Изненадващият извод е, че повечето браузъри събират данни дори когато не е абсолютно необходимо. Brave, въпреки репутацията си, събира 2 типа данни (анонимизирани), включително идентификатори и данни за употреба. Edge и Opera, от своя страна, събират по 6 типа данни.

За потребителите в България, това означава, че дори интуитивният избор на „по-сигурен“ браузър невинаги означава реална защита. Ако използвате Chrome по подразбиране, вашите здравни, финансови и поведенчески данни може вече да се използват за таргетиране. Време е не само да преосмислим браузъра, а и да настояваме за по-ясна отчетност от страна на компаниите, които тихомълком превръщат поведението ни в продукт.

 

Покажи още
Back to top button