Полезни съвети

Black Friday, Cyber Monday, Коледа – измамниците са готови. А вие?

Новостите тази година: Търговците, чиито обороти са силно ударени от пандемията, ще бъдат още по-агресивни в офертите си; клиентите, затворени вкъщи, ще пазаруват още по-активно онлайн. Едно положение продължава да е валидно: Ако една оферта е твърде добра, за да е истина, то тя най-вероятно е измама! А големите печеливши на 2020 г. – електронните магазини – са съблазнителна мишена за хакерите.

Дълго чаканите празнични намаления започват: Клиентите ще купят изгодно подаръци за близките си, търговците ще навъртят оборотите, които чакат цяла година, а хакерите… ще откраднат колкото могат повече и от едните и от другите. След като това ни е пределно ясно, най-логично е да положим нужното внимание и мерки, за да посрещнем Новата година щастливи, а не ощетени и разочаровани.

Колкото повече онлайн покупки, толкова повече възможности за хакерите

Търговците на дребно, които бяха сериозно ударени от пандемията, ще се възползват от празничната еуфория, като изпратят още повече имейли с отстъпки и оферти, отколкото през 2019 г. – те лесно могат да бъдат подправени, за подмамят потребителите. Внимавайте: оферта, която е твърде добра, за да е истина най-вероятно е поредният опит за измама!

Потребителите пазаруват повече онлайн, отколкото преди COVID-19, за да останат в безопасност по домовете си. Това води до увеличаване броя на потенциалните жертви на измами, фишинг атаки и други злонамерени дейности.

Киберпрестъпниците са напълно наясно колко пари биха могли да откраднат от нетърпеливите онлайн купувачи, търсещи ниски цени. Милиардите, похарчени от потребителите по целия свят, са стимул за хакерите, по-силен и по-опасен от всяко друго време през годината.

Фишингът си остава най-популярната кукичка за клиенти

Очаква се и тази година фишингът (измамните и-мейли) да бъде основна заплаха по време на голямото пазаруване – при това все по-убедителен и по-труден за разпознаване от получателите.

Винаги проверявайте внимателно адресите, от които получавате имейли: задръжте курсора на мишката върху адреса (без да кликате) и проверете дали се визуализира името на подател, който познавате и очаквате. Използвайте публично достъпни инструменти за проверка дали даден файл или сайт не е злонамерен (напр. https://www.virustotal.com/gui/). В краен случай, винаги можете да се свържете с търговец чрез уебсайта му, за да проверите дали имейлът, който сте получили от него, е истински. Пазете се също и от телефонни измами и  фалшиви виртуални събития.

Пазарувайте предпазливо

Никой не е безгрешен, особено под еуфорията за предстоящите празници. С колкото повече правила се съобразявате, толкова по-малка ще бъде вероятността нещо да развали празника ви:

  • Пазарувайте от проверени магазини
  • Проверявайте отзивите на останалите клиенти
  • Не изпращайте пари на непознати
  • Проверявайте защитата на плащанията, която онлайн магазина прилага
  • Използвайте кредитни карти за плащане, защото те са застраховани
  • Никога не изпращайте данните от картата си по и-мейл
  • Не споделяйте детайли от платежната си карта ако няма да пазарувате
  • Уверете се, че сайтовете, от които пазаруване са защитени (HTTPS, SSL)
  • Пазете всички документи, свързани с онлайн покупката ви

Е-търговци,  #SellSafe – информирайте се и споделяйте

2020 е годината на онлайн търговията, вероятно тенденцията ще продължи. Затова е логично да отделим специално внимание на уязвимостта на продавачите през дните на голямото предпразнично пазаруване. #SellSafe е кампания, насочена специално към електронните търговци. Тя цели да им помогне да идентифицират по-добре измамите, насочени към техните платформи и да предприемат стъпки за защита на бизнеса и клиентите си срещу кибератаки. Провежда под шапката на 2020 e-Commerce Action, като обединява усилията на правоприлагащите органи от 16 европейски държави и Европейския център за киберпрестъпност на Европол (EC3). Замисълът на кампанията е, както организаторите, така и търговците да споделят послания и информация за инциденти, използвайки #SellSafe, за да достигнат до възможно най-широката аудитория.

В началото на тази кампания редица държави са извършили оперативни действия, довели до ареста на 22 онлайн измамника само през октомври 2020 г.

Как да защитите вашия е-бизнес

Собственици на електронни магазини, проверете дали сте предприели следните мерки:

  • Познавайте платформата си: Знайте какви модули включва електронния ви магазин и следете всички те да се актуализират редовно
  • Правете регулярни одити на сигурността на сайта или платформата си: Професионална фирма за киберсигурност ще открие уязвимостите и ще ви помогне да ги отстраните
  • Познавайте клиентите си: Изградете си механизъм за проверка, който да ви гарантира, че изпращате закупената стока точно на лицето, което е платило за нея
  • Осигурете защитен канал за плащане: Активирайте безопасна система за плащане, която задължава клиентите да сертифицират, че те правят поръчката
  • Използвайте надежден доставчик: Изберете надежден доставчик или метод за доставяне на стоките, които продавате. Освен, че ще гарантира успешното финализиране на сделката, това ще предотврати и потенциални рекламации

На финала ще повторим: И тази година хакерите ще положат максимални усилия да се възползват от колкото е възможно повече участници в онлайн пазаруването. Методите им няма да са уникални – просто ще разчитат на вашето невнимание или прибързаност. Не им предоставяйте тази възможност – запазете празника за себе си и за своите близки.

Покажи още
Back to top button