В цифровата ера малките фирми могат да процъфтяват както никога досега, но само ако успеят да се справят с нарастващата вълна от киберзаплахи. Ако някога се смяташе за проблем на големите корпорации, днес киберсигурността е критичен въпрос за бизнесите от всякакъв размер. Малките фирми често не разполагат със стабилни защитни механизми, което ги превърна в основни мишени за киберпрестъпниците.
Киберсигурността не е само IT проблем, тя вече е въпрос на оцеляване. Изборът е ясен: адаптирайте се и защитете бизнеса си или рискувайте да се превърнете в поредната поучителна история за другите.
Ето кои са 10-те основни киберзаплахи, от които малките бизнеси трябва да се предпазват, и как да го направят.
-
Фишинг атаки
Фишингът има различни форми и всяка от тях е насочена към най-слабото звено в една организация – човешкия фактор.
Spear phishing кампаниите, например, се насочват към конкретни лица. Те често използват лична информация, за да спечелят доверието на жертвата.
Whaling phishing таргетира високопоставени ръководители заради техния достъп до чувствителна информация.
Clone phishing е особено коварен, тъй като възпроизвежда предишни официални имейли, но заменя легитимните връзки или прикачените файлове със злонамерени.
Повечето фишинг имейли са старателно изработени, за да изглеждат легитимни. За нетренираното око адресът на изпращача, логото и дори подписът на имейла изглеждат напълно автентични. Те често са придружени от убедителни призиви за бързи действия.
За да се защитите:
- интегрирайте многопластови мерки за сигурност, като например решения за филтриране на имейли и инструменти за откриване на аномалии, управлявани от изкуствен интелект;
- регулярно обучавайте служителите си за последните тенденции във фишинг атаките;
- периодично провеждайте симулационни фишинг тестове, за да държите екипа в готовност;
- възнаграждавайте тези, които идентифицират опитите за фишинг, като по този начин създавате култура на осведоменост за киберсигурността.
-
Ransomware
Ransomware действа като цифров бандит, който изземва ценните ви данни и иска откуп, за да ги върне. След като проникне в системата ви, той ги криптира и блокира достъпа до тях, докато не платите откуп. Дори да платите обаче, няма гаранция, че ще ги получите обратно.
Затова никога не плащайте искания откуп. Ако го направите, това само изчерпва финансовите ви ресурси и ви прави мишена за бъдещи атаки. След като киберпрестъпниците разберат, че сте готови да платите, вие по същество рисувате мишена на гърба си.
За да се защитите:
- използвайте инструменти за откриване и реагиране на зловреден софтуер в реално време. Те могат да идентифицират и изолират ransomware атаките още в зародиш, преди да успеят да нанесат поражения;
- поддържайте актуални резервни копия на данните си в отделни, изолирани среди, които не са пряко достъпни от основната ви мрежа;
- обучете екипа си как да разпознава ранните признаци на ransomware атака, като например нежелани прикачени файлове към имейли или подозрителни софтуерни актуализации, и да ги докладва незабавно.
-
Зловреден софтуер (malware)
Когато повечето хора чуят „зловреден софтуер“, те веднага се сещат за вируси. Тази вселена обаче е много по-широка и включва изобилие от инструменти – червеи, троянски коне и шпионски софтуер. Всеки вариант има свой собствен начин на действие. Някои от тях са предназначени да изтриват файловете ви, други крадат данни, а трети могат да получат пълен контрол над компютъра ви.
Тези злонамерени програми често използват усъвършенствани техники, за да избегнат откриването си. Веднъж попаднали в системата, те могат да останат неактивни или да действат скрито във фонов режим. Този вид продължително излагане на риск може да предизвика хаос, да компрометира данни, да подкопае доверието на клиентите и дори да спре бизнес операциите ви.
За да се защитите:
- редовно актуализирайте софтуерите си за киберсигурност;
- регулярно обучавайте служителите си за опасностите от изтеглянето на прикачени файлове от неизвестни или подозрителни източници и следването на съмнителни връзки.
-
Man in the middle
Атаките от типа man in the middle (MitM) са изключително опасни. Представете си, че някой прихваща пощата ви, прочита я и след това я изпраща на получателя, без вие да разберете. Само че в този случай това са всичките ви цифрови комуникации.
При този тип атаки хакерите могат да променят съдържанието или да съберат цялата информация за бъдеща атака. Това може да се случи по време на всяко онлайн взаимодействие – от изпращане на имейл до извършване на финансова трансакция на висока стойност.
За да се защитите:
- инвестирайте в надеждни цифрови сертификати за удостоверяване на самоличността на вашия уебсайт и свързаните с него онлайн платформи;
- информирайте служителите и клиентите си за рисковете от свързване с незащитени мрежи или игнориране на предупрежденията на браузъра за ненадеждни сертификати.
-
DDoS атаки
DDoS атаките заливат мрежата ви с прекомерно количество данни, като забавят или спират работата ѝ. Онлайн услугите ви стават недостъпни.
Това ги превръща в кошмар за непрекъснатостта на бизнеса. Когато системите ви се сринат, последствията могат да бъдат катастрофални. Клиентите нямат достъп до услугите ви, продажбите рязко спадат, а репутацията на фирмата ви се срива. В дългосрочен план тези атаки могат да подкопаят доверието на клиентите и да ги накарат да се насочат към ваши конкуренти.
За да се защитите:
- уверете се, че разполагате с инструменти за защита от DDoS, за да можете да разпознаете рязкото нарастване на легитимната активност на клиентите и злонамерения трафик;
- следете за най-новите актуализации за сигурност, които поправят известни уязвимости, намалявайки цялостния ви риск;
- провеждайте периодични стрес тестове на вашата система;
- изградете план за реагиране, адаптиран за DDoS сценарии, така че всеки от екипа ви да знае своите отговорности. Това гарантира бързо и координирано противодействие на всяка атака.
(Очаквайте продължение)