Дори и без официална статистика, можем да твърдим едно: фишингът е може би най-популярният метод за кибератаки в света. А покрай епидемията с COVID-19, той доби още по-голямо разпространение, заради работата от вкъщи и по-трудното налагане на контрол на служителите извън офисите им.
Статистиката е плашеща. Но е факт.
Фишингът в числа
- 65% от хакерските групи използват spear phishing като вектор за първоначална инфекция, а 96% от фишинг атаките се извършват с цел събиране на информация за потенциалните жертви (Symantec)
- 48% от злонамерените файлове, които са прикачени към фишинг имейлите, са .pdf, .doc, .txt – най-често срещаните файлове при работа (Symantec).
- 64% от организациите по света са претърпели фишинг атака през 2018 г. (Check Point Research)
- 94% от малуера през 2018 г. е бил разпространен чрез имейли (Verizon)
- 29% от малуера се разпространява посредством използване на откраднати потребителски имена и пароли. 33% от използваните за пробив акаунти са били разпространени в социалните медии (Verizon)
- фишинг атаките са се увеличили с 600% от началото на 2020 г., след разпространението на COVID-19 (ID Agent; KnowBe4 – KnowBe4 е всъщност организацията която прави това изследване
- Google блокират над 18 млн. злонамерени имейли с тема COVID-19 всеки ден (Google Search Paper)
Причината за тази популярност
Истината е, че фишинг атаките стават все по-добри, целенасочени и трудни за разпознаване. Атакуващите не ги интересува кои сме ние и за какво се борим. За тях крайната цел почти винаги са личните ни данни или парите, които евентуално могат да изкарат чрез някой криптовирус.
Ако се оставим да бъдем уязвими, това единствено означава, че предоставяме на киберпрестъпниците уязвимост, от която да се възползват. А ние се превръщаме в т.нар. low hanging fruit или казано на български: в лесна мишена.
Как може да се предпазим от фишинг атака?
Начините са два и те се допълват взаимно:
- Използване на технически средства, с които да отсеете масовката от спам и фишинг
- Провеждане на адекватни и регулярни обучения за персонала ви, за да може служителите ви да разпознават и да не се хващат на тези фишинг атаки, които по някакъв начин успеят да преминат през филтрите ви. Това включва и редовно информиране. Следете новостите – стараем се да ги покриваме регулярно. Така ще имате актуална информация за стратегиите и тактиките, които използват киберпрестъпниците, за да заблудят потребителите.
Образовайте се непрекъснато, за да знаете какво целят, как изглеждат и как да разпознавате дори и най-изпипаните фишинг атаки. Защото изследване на Kroll доказва, че 90% от пробивите в киберзащитата на бизнеса се дължат на човешки грешки.
А образованието на потребителите определено куца. Един пример (валиден не само за България): Според проучване на Proofpoint, между 34% и 53% от потребителите в различните възрастови групи, не могат правилно да отговорят на въпроса какво е фишинг. А между 45% и 62% не знаят какво е ransomware. Може би най-странното в случая е, че колкото по-млада е аудиторията, толкова по-малко запозната е тя.
Помислете и за имплементирането на двуфакторна автентикация. Така, дори и да станете жертва на фишинг атака и акаунтът на някой от екипа ви да бъде компрометиран, ще имате допълнително ниво на защита – задължителната еднократна парола.
С две думи: три пъти мислете, един път кликайте. Каквото и да се твърди в имейла, който изглежда като истински.