Последен ъпдейт на 28 юни 2018 в 13:12 ч.
Няма спор, че 2017 г. беше годината на криптовирусите (или ransomware). Няма спор, и че от началото на 2018 г. те някак изчезнаха от заглавията на медиите – след гръмкото отразяване на имена като WannaCry, NotPetya и Bad Rabbit.
От началото на годината обаче са засечени с 35% по-малко опити за зараза при крайните потребители и 28% ръст при бизнес потребителите. Да, това е знак, че интересът към този тип зловредни атаки не е намалял – дори обратното. GandCrab, Scarabey и Hermes са сред новите имена на пазара, които засенчиха предишните величия като Locky и Cerber.
От началото на годината няма и твърдо много шум или разкрити гигантски пробиви, огромни масиви източени данни или разкрити атаки – но кибер-престъпността е далеч от изчезнала.
Пример за това твърдение е появата на изцяло нов тип атаки – coinminer. Тези атаки не насочени срещу потребителите – поне не директно. На практика, те експлоатират легална функция на CoinHive, която позволява „копаeнето“ за криптовалутата Monero директно през браузъра на потребителя. Как? Като кодове, изпълняващи тази функция, се инжектират в множество сайтове (обикновено) без знанието на собствениците на самите сайтове.
Така, всеки посетител на даден сайт започва да „копае“ Monero докато е на сайта. Което е довело до 27% на тези атаки за първото тримесечие на годината при десктопи и лаптопи – и им отрежда второ място сред най-разпространените сред бизнес потребителите. При мобилните атаки ръстът е 40 пъти – или 4000% само за година.
Разбира се, твърде рано е да се каже дали това е „новата тенденция“ в областта на кибер-сигурността, но е хубаво да проверявате редовно сайтовете и уеб приложенията, с които работи бизнеса ви за наличието на подобни снипети код. Спомнете си само каква беше реакцията на хората като разбраха, че сайт като The Pirate Bay планира да замени рекламата с coinminer-и. А сега си представете, че разберат, че сайтът на организацията ви има подобен код и 1) експлоатирате системните ресурси на потребителите си без знанието им и 2) всъщност – какви може да са щетите по репутацията ви, ако се разбере, че на сайта ви могат да бъдат добавяни кодове „просто така“?