Сигурни сме, че сте чували поне веднъж от различни източници, че телефонът ви ви подслушва. Например, че записва разговорите ви с приятели и/или колеги, след което на база на разговорите виждате таргетирани реклами.
Дискусиите по темата онлайн и офлайн са много. Не са един и двама хората, които са видели реклами, свързани с теми, дискутирани по време на телефонен разговор. Например, проучване на ESET сред Twitter последователите ни, показва, че 80% от тях вярват, че телефоните им ги подслушват (отговорили са 234 души). В следващите редове ще подложим това вярване на тест.
Обемът
Преди да започнем, да погледнем обема информация, който трябва да се обработи, за да се подслушват разговорите ни по телефона. Средно 1 час телефонен разговор отнема около 115 мегабайта (изчислено с калкулатора тук). Пак средно, всеки един от нас е активен около 15 часа на ден. Нека приемем, че всеки един от нас говори около 25% (4 часа) от деня си по телефона, или за съхранение на разговорите на един човек са нужни около 430 мегабайта.
Instagram има около 800 млн. потребителя. Това означава, че за да се съхраняват разговорите им, всеки ден ще има нужда от 344 петабайта (1015 байта). Иначе казано – това бил било около 14% от цялата информация, генерирана от всички потребители на интернет по света на ден. А това е само за една социална мрежа.
Най-вероятно няма да има компания, която да може да обработи цялата тази информация, изливаща се всеки ден, за да профилира потребителите си и да допълва информацията, налична за тях онлайн. Например, да добави към възраст, пол, анализ на снимки, цитати и хаштагове от постове и времето, което изкарвате, четейки чужди постове.
Алгоритмите на социалните мрежи могат да определят с висока степен на точност дали сте обвързани, дали имате работа, дали имате деца, кола, как се обличате, какви са хобитата ви и интересите ви… Списъкът е на практика безкраен, а за изготвянето му не се налага да има записи на гласовите ви обаждания. Част от този списък е и обосновано предположение за това, каква ще бъде следващата ви поръчка, преди дори да сте се замислили за нея.
Но да преминем към тестовете:
Тест 1
За да провери истинността на теорията, анализаторът на ESET Джейк Муур не е изключвал микрофона на телефона си в продължение на 2 седмици. През този период той е коментирал специално 3 теми, за които не е говорил изобщо преди това:
- Че е веган
- Че иска да си поръча обувки с високи токчета
- Че иска да си построи плувен басейн в задния двор
След усърдни дискусии по тези теми, е видял следните реклами:
- Очила за сноуборд
- Водонепромокаеми обувки
- Електрически скейтборд
- Лекарство за кашлица
- Джин
- Автомобили VolksWagen
В рекламите не е имало нищо за веган храна, обувки с високи токчета или съвети за това, как да построи собствен плувен басейн. Защо, обаче, е видял горните реклами, които нямат общо с профила му (мъж между 30 и 40 години, женен, който обича туризъм и екстремни спортове)? Ето няколко възможни обяснения:
- Очила за сноуборд: Муур не е споменавал на никой, че планира да пътува на сноуборд ваканция. Той обаче следва различни сноуборд компании, а тестът му е проведен през декември, когато е и активния сезон за зимни спортове. Затова е напълно нормално да види подобна реклама.
- Лекарство за кашлица: най-нормалното време за показване на реклами за лекарства против кашлица, настинка, грип и др. е зимата. И то не само в социалните, а и в други медии. И не, Муур не е кашлял в присъствието на телефона си.
- Автомобили VolksWagen: защото демографията на профила му най-вероятно подхожда идеално на таргет аудиторията на марката (без да изрично да се говори за нея).
Тест 2
След първия тест, Муур изключва микрофона си за 2 седмици и вижда следните реклами:
- Бира HopHouse
- Пътни чанти за сноуборд
- Маратонки Nike
- Шоколад Cadbury
Пътните чанти за сноуборд не са изненада. Бирата и шоколадът също – все пак, периодът на теста е бил точно около коледните празници. Маратонките Nike са били интересно попадение, тъй като Муур споделя, че е пазарувал бельо на същата марка скоро – и е разглеждал сайтове на бранда през браузър, с който е бил логнат във Facebook профила си.
Иначе казано – тези два теста не доказват пряка връзка между показаните реклами и „слушането“ на това какво говорим. И да не забравяме, че има компании, които предлагат на потребителите си доброволно да потвърдят желание записите от устройствата им също да бъдат споделяни и анализирани (например, Amazon и тяхната Alexa).