3 от всеки 4 или 74% от директорите по информационна сигурност смятат, че човешките грешки са най-големият риск за информационната сигурност за организациите им.
Данните са от годишното проучване Voice of the CISO на компанията за киберсигурност Proofpoint. Те показват ясно, че човешкият фактор – става все по-значим при гарантирането на защитата на бизнеса. Поради година 60% от анкетираните са посочили човешката грешка като най-значима уязвимост, а пред 2022 само 50% са били на подобно мнение.
Около 46% от анкетираните са се сблъскали с някаква форма на загуба на чувствителна информация през последната година. Като причини за успешните пробиви са посочени:
- човешка небрежност (42%)
- целенасочени външни атаки (40%)
- внедрени злонамерени служители (36%)
Част от нещата, които държат директорите по информационна сигурност будни нощем, са:
- 70% от анкетираните се притесняват от кибератака срещу организацията им, а само 43% смятат, че са готови да посрещнат таргетирана такава
- Въвеждането на генеративен AI е посочено като най-големият риск от наличните бизнес инструменти – 54% го считат за такъв, а 38% смятат, че използването на Microsoft 365 е рисково
- Криптовируси, зловредни кодове и имейл измама са най-често срещаните заплахи според анкетата
Затова организациите трябва да възприемат проактивен подход към киберсигурността, който включва:
- използване на инструменти с изкуствен интелект, които могат да предвиждат какви грешки е възможно да допусне персонала;
- осигуряване на цялостно и регулярно обучение на служителите;
- създаване на култура на киберсигурност, която започва от най-високите нива във фирмата и се превръща в постоянен фокус на всички ръководители и служители.