Последен ъпдейт на 4 май 2020 в 11:57 ч.
Небрежността може да ви струва скъпо. Защото именно на тази небрежност разчитат т.нар. fleeceware. Накратко: това са приложения, които буквално скубят потребителите си с месечни такси за всевъзможни услуги, не малка част от тях дори безсмислени.
През 2019 г. Sophos разкриха група приложения в Play Store, които се радват на висок рейтинг, въпреки че са практически не особено полезни. Сред тях имаше хороскопи, калкулатори, редактори на селфита и др. Общото между тях: те са безплатни за определен период между 3 и 7 дни, след което започват да начисляват такси на седмична или месечна база. Дотук – нищо ново, freemium модел на продажба на софтуер.
Тук в действие влиза небрежността на потребителите. Защото в повечето случаи се оказва, че те просто изтриват приложенията, които не харесват и считат, че с това абонаментите им са прекратени. Всъщност, не е точно така. И създателите на fleeceware приложенията се възползват от факта, че за да спрете абонамент, трябва да го направите през настройките на устройството си, а просто деинсталирането на приложението не прекратява плащането на такси.
Оттам и името fleeceware – приложение, което „скубе“ месечни абонаментни такси от сметката ви.
Вече и за iPhone и iPad
И, ако допреди година този тип приложения бяха налични само за Android, то вече от тази „екстра“ могат да се „възползват“ и собствениците на Apple устройства. Това показва изследване на SophosLabs.
Анализаторите на компанията са намерили около 30 fleeceware приложения, много от които събират абонаментни такси в размер на около 30 USD на седмична или месечна база след изтичането на краткия пробен период.
Доходоносни на ръба на закона
Тук идва и спорният момент с fleeceware приложенията. На практика, те не са незаконни – нито крадат, нито имат друга зловредна функция. Но начисляват солени такси за услуги, които са или налични в операционната система, или нямат някаква реална практична функционалност.
С други думи, не малка част от тях не предоставят „реална стойност за клиента“, както се изисква в насоките на App Store на Apple за платени приложения с абонаменти, раздел 3.1.2 (а). Спорно е дали отговарят и на раздел 2.3.2 от същите Насоки, които изискват „ясно да се покаже дали някои от представените елементи, нива, абонаменти и т.н. изискват допълнителни покупки“.
Въпреки че се движат по този тънък лед, fleeceware са сред най-доходоносните в класацията на Apple App Store. Например, Zodiac Master Plus, е посочено като 11-тото приложение по генериране на приходи.
Силна реклама
Ако се чудите, защо потребителите дори биха помислили да инсталират приложения като тези, вероятно това се дължи на рекламата. Тези приложения се рекламират чрез различни популярни платформи, включително в YouTube видеоклипове или в социални медийни платформи като Instagram, TikTok и дори в реклами, които се появяват в рамките на други приложения.
Повечето от fleeceware се рекламират в App Store като безплатни, затова често не се замисляте, когато ги инсталирате. Друг трик е, че освен че са безполезни, те често имат бъгове, които ви дразнят и ви карат да ги деинсталирате скоро, още в рамките на пробния период. Как да ви хрумне, че точно по тази линия ще изтичат редовни суми от сметката ви…
Как да анулирате абонамента си
- От вашето устройство (таблет, телефон) отворете съответния Store (Google Play Store / iTunes & App Store)
- Проверете дали сте влезли в правилния профил / с точното ID, с който сте се абонирали за приложението
- Изберете менюто Абонаменти (директно или от Настройки)
- Изберете абонамента, който искате да отмените
- Кликнете върху „Отказ от абонамента“, за да изтриете абонамента изрично
- Следвайте инструкциите