Amazon е най-големият онлайн търговец на дребно в света с повече от 310 милиона активни потребител. Много българи също използват неговите услуги.
Очаквано, киберпрестъпниците не пропускат да се възползват от съкровищницата от лични и финансови данни, която представляват акаунтите в платформата. Ако бъдат компрометирани, те могат да бъдат използвани за кражба на идентичности и измами. Това превръща Amazon в любима цел за тях. А за потребителите един пробив може да доведе до сериозни финансови загуби и правни проблеми.
Затова трябва да сте наясно с признаците, които могат да ви подскажат, че профилът ви е бил хакнат.
Ето четири от тях:
Признак 1: Не можете да влезете
Най-очевидният признак е да откриете, че не можете да влезете в акаунта си, дори когато сте сигурни, че използвате правилните имейл адрес и парола.
Възможно е компанията да го е спряла заради необичайна дейност от ваша страна. Но в повечето случаи това е сигнал, че той е бил хакнат и са променени данните ви за вход.
Признак 2: Данните ви са променени
Може да забележите, че данните на профила ви са променени – адрес, имейл или информация за контакт. Хакерите понякога предпочитат вместо директно да откраднат профила, да го превземат и да останат скрити. Съществува и възможност да сте влезли точно в момента, в който те са работили по компрометирането му, и да сте прекъснали процеса.
Признак 3: Странна активност при покупки
Ако получите пакет, който не сте поръчвали, това може да е знак, че информацията ви е използвана за създаване на фалшив акаунт.
Възможно е също така да забележите покупки, които не сте направили, в историята на поръчките си. Ясен сигнал е и наличието на непознати продукти в историята на сърфирането ви.
Признак 4: Появяват се отзиви от ваше име
Една от най-честите причини хакерите да компрометират акаунт в Amazon е да правят фалшиви рецензии. Съмнителните продавачи в платформата често го правят, за да подават петзвездни ревюта за собствените си продукти или лоши за своите конкуренти.
Стъпки за ограничаване на щетите
Ако смятате, че акаунтът ви в Amazon е бил хакнат, има няколко стъпки за ограничаване на щетите и възстановяване.
Стъпка 1: Променете паролата си
Не е лоша идея да сменяте редовно паролата си, независимо дали смятате, че акаунтът ви е бил хакнат, или не. Ако пробивът е факт обаче, това със сигурност трябва да е първата ви стъпка.
Уверете се, че сте избрали трудна за отгатване комбинация. Тя трябва да включва главни и малки букви, цифри и символи. Освен това трябва да сте сигурни, че дори не наподобява парола, която използвате другаде. Също така е задължително да активирате 2FA. За целта отидете в Your Account и секцията Login & security.
Стъпка 2: Проверете данните за профила
Проверете имейл адреса и телефонния номер, свързани с вашия акаунт, и се уверете, че са верни и актуални.
Изтрийте всички изтекли, закрити или ненужни финансови сметки от раздела за плащания.
Стъпка 3: Проверете за подозрителни трансакции
Прегледайте историята на поръчките си и незабавно докладвайте на Amazon за всички подозрителни трансакции, които откриете. Можете да направите това чрез основния уебсайт за обслужване на клиенти или чрез опцията Report a Scam.
Стъпка 4: Излезте от профила си в Amazon на всички устройства
Можете да излезете от акаунта си в Amazon, като изберете Sign Out в падащото меню Account & Lists. Промяната на паролата трябва автоматично да ви подкани да излезете едновременно на всички устройства, които сте използвали. Направете го.
Стъпка 5: Стартирайте антивирусно сканиране
Възможно е хакерите да са получили достъп до вашето устройство, като са инсталирали зловреден софтуер. Уверете се, че имате актуален антивирусен пакет и го стартирайте, за да откриете и изтриете всичко съмнително.
Възстановяване на профила и защита
Ако не можете да влезете в профила си, защото хакер го е блокирал или е променил паролата ви, посетете центъра за помощ на Amazon. Въведете имейл адреса или номера на мобилния телефон, свързан с вашия акаунт.
След това ще получите еднократна парола, която да въведете. Това ще ви позволи да създадете нова и да възстановите достъпа до профила си.
Ако по някаква причина това не сработи, можете да се свържете директно с Amazon. Посетете секцията за обслужване на клиенти. Възможно е да бъдете помолени да потвърдите самоличността си чрез сканиран или сниман официален документ за самоличност.
Независимо дали акаунтът ви в Amazon е бил компрометиран или не, той трябва да е максимално защитен. Това включва:
- силна, уникална парола и 2FA;
- добавяне на вторичен канал за комуникация като номер на мобилен телефон;
- мониторинг на опитите за влизане чрез опцията Secure Your Account в настройките за сигурност.
Междувременно, за да сте сигурни, че измамниците няма да компрометират профила ви:
- никога не отговаряйте на подозрителни имейли, обаждания и съобщения от непознати податели;
- не въвеждайте лична и финансова информация в изскачащи прозорци;
- информирайте се постоянно за променящите се заплахи в интернет;
- следвайте добрите практики за цифрова хигиена и киберсигурност.