Черен петък чука на вратата. Част от търговците в България започнаха кампаниите си, но „официално“ голямото Коледно пазаруване започва в последния петък на ноември, тоест 29 ноември 2019 г.
Огромна част от онлайн магазините ще се присъединят към състезанието кой ще даде по-добри условия на клиентите си. Понякога твърде добри, за да са истина. И все по-често – наистина твърде добри, за да са истина. С други думи: покрай примамливите оферти онлайн зачестяват и онлайн измамите. И, ако офертата за новия iPhone на половин цена изглежда фалшива, то тя най-вероятно е фалшива.
Ето основните типове онлайн измами, от които да се пазите през следващите дни на натоварено онлайн пазаруване.
Фалшиви реклами
Евъргрийнът на онлайн измамите. Виждаме ги през цялата година, но покрай празниците направо разцъфтяват. Фалшивите (или скам рекламите) обикновено се разпространяват през социални медии и най-често използват хакнати акаунти (например, най-често при мен се случва да виждам реклами на -98% на очила от водещи марки под формата на картинка във Facebook, върху която съм тагнат).
Обикновено при клик на такава реклама, ще бъдете пренасочени към фалшиви сайтове, където да бъдете прилъгани да закупите продуктите с мними отстъпки. Или в още по-лошия за вас случай – да свали и инсталира зловреден код на устройството ви.
Въздържайте се от произволни кликове – колкото и примамлива да е офертата зад тях. Ако нещо изглежда твърде хубаво, за да е истина, то най-вероятно не е истина.
Фалшиви уебсайтове
Фалшивите уебсайтове по това време на годината идват във всякакви форми и вариации, като се опитват да се възползват от манията за пазаруване. Целта им е да ви заблудят, за да си помислите, например, че сайт, който познавате е направил поддомейн или специална промоция. Иначе – казано хомографска атака или атака, при която киберпрестъпниците регистрират домейни максимално близки до тези на легитимни сайтове (например: faacebook.com, facebo0k.com и т.н.).
Фалшиви ваучери за подаръци и купони
Освен брутални отстъпки, фалшивите купони за отстъпки са също популярен метод за привличане на „клиенти“ (жертви). Ако получите съмнително добро предложение за уникални оферти по канал извън официалния на компанията, подложете го на съмнение
Фишинг имейли
Може би най-разпространения метод за атаки, разпространение на зловредни кодове и общо взето – всичко най-масово в интернет днес. Сигурен съм, че сте получили поне един фишинг мейл, който наподобява изпратен от легитимен източник предупреждение, фактура и т.н. Е, около Black Friday и Cyber Monday, те се преориентират към предоставяне на отстъпки. А по данни нa ESET, по това време на годината 12% от имейлите, които ще получите около черния петък ще бъдат фишинг. Точно както се случва около големи спортни събития и празници.
Това са само част от измамите, на които може да се натъкнете онлайн около предстоящото лудо онлайн пазаруване. Съветът ни е: не сваляйте гарда и бъдете мнителни, за да не влезете в ролята на жертвата.