Последен ъпдейт на 26 септември 2018 в 14:29 ч.
Фишингът е една от най-масовите и ефективни киберзаплахи за бизнеса. Въпреки че е позната от години, тя продължава да се радва на огромна ефективност – толкова огромна, че имейлът продължава да е най-предпочитаното средство за разпространение на зловредни кодове. Ето защо:
- Според проучване на Wombat Security, средно 76% от бизнесите стават жертва на поне фишинг атака годишно;
- данните на Verizon Data Breach Investigations Report, показват, че 30% от фишинг съобщенията са отваряни от получателите им, а 12% от тези потребители кликат на линковете в писмата – или отварят прикачените към тях файлове;
- според SANS Institute, 95% от атаките срещу корпоративни институции се дължат на успешни таргетирани фишинг атаки;
- средно 1.5 млн. нови фишинг сайта се създават всеки месец, показват данните на Webroot Threat Report
[tie_index]1. Кой е жертва на фишинга?[/tie_index]
Кой е жертва на фишинга?
Причината за продължаващия огромен успех на фишинг атаките е фактът, че те са насочени към едно от най-слабите звена в информационната сигурност на фирмата: нейните служители. И са актуални за бизнес от всеки размер – колкото и малък или голям да е той.
[tie_index]2. Как протича атаката?[/tie_index]
Как протича атаката?
Обикновено фишниг атаката протича по следния начин: служителят получава имейл, който на пръв поглед изглежда от легитимен източник. Имейлът приканва служителя да отвори зловреден сайт и да въведе данните си за достъп до интернет банкиране или облачна услуга. По този начин те биват откраднати и могат да бъдат използвани за злоупотреба, финансови измами, кражба на лични данни, пробиви в критичната ИТ инфраструктура на фирмата и т.н.
Фишингът е най-голямата заплаха за малките и средни предприятия според проучване на изследователската компания Ponemon Institute. Данните показват, че 48% от атаките срещу малки и средни предприятия са направени чрез фишинг и социално инженерство. Това е повече от XSS атаките, пробивите с SQL инжекции и атаките от вътрешен човек, взети заедно.
Защо фишингът постига толкова голяма ефективност? Най-просто казано защото много малко част от служителите успяват да го разпознаят. През май 2015 г. Intel Security публикува резултатите от проучване, според които едва 3% от 19-те хил. анкетирани потребители могат да различат фишинг от легитимен имейл.
“Фишингът е електронна форма на кражба на идентичност. Това е метод за получаване на лични данни като пароли и номера на банкови карти чрез изпращането на фалшиви имейл съобщения, които изглеждат като изпратени от реални организации: например банки”, посочва Гари Дейвис от Intel Security.
[tie_index]3. Как да се предпазим: Съвети за бизнеса и индивидуалните потребители[/tie_index]
Как да се предпазим: Съвети за бизнеса и индивидуалните потребители
- Обновявайте редовно антивирусния си софтуер.
- Научете служителите да разпознават фишинг атаки. Спазването на няколко прости правила – например слагането на курсора на мишката върху линк, за да се види към какъв адрес води – може да е достатъчно, за да се предотврати пробив в сигурността.
- Никога не предоставяйте лични данни(пароли, ЕГН, номер на лична карта и т.н.), които са ви поискани по имейл. Това включва имейли, които съдържат линк към логин портал.
- Активирайте двустепенна автентикация там, където е възможно. Тя е допълнителен слой на защита, който ви предпазва дори и да станете жертва на фишинг кампания.